onsdag 21 januari 2009

Haifa & Akko!

Som utlovat kommer här en liten uppdatering från helgen!
I fredags åkte jag & Lina med bussen till Haifa, där vi efter ett tag lyckades hitta vårt hostel. Ett vökdigt trevlig hostel med jättefräscha rum & som också hade ett helt ok läge. Efter vi hade dumpat alla våra saker på rummet begv vi oss ut på en promenad. Det är så märkligt här i Israel & jag har fortfarande itne vant mig vid att allt stänger på fredagseftermiddagen. Men det var nästan en spökstad som vi promenerade igenom, med lite folk ute på gatorna. Men vi hann se mycket & gå en hel del! den största attraktionen i Haifa måste bara Bahai Gardens sem ligger pampigt placerad längs med bergen. Den sträcker sig ca 1km upp på berget & syns från vart du än är. Det är en väldigt vacker syn & man kan njuta av alla de 18 terasserna med symetriska trädgårdar (väldigt tillfredsställande för mina tvångstankar) men när man vet hur illa det är med vatten i Israel förstår man inte riktigt hur de tänkte när de byggde detta mästerverk. Sen att det är ett Bahai tempel & att trädgården är byggd av Bahai religionen gör ju inte det hela bättre.. men som sagt, mycket vackert att se på!
På kvällen gick vi ut & åt på restaurang & efter det var vi ganska så trötta!

Lördagen började i hyfsad tid med rukost på hostlet & sen begav vi oss ut med kamerorna i högsta hugg! Vi gick & gick & gick & sen gick vi lite till.. ner till havet & njöt längs emd stranden. Sen gick vi till den norra delen av Bahai Gardens & fotade lite till. På vägen tillbaka till hostlet köpte vi med oss lite falafel till kvällens middag. Om vi röknade rätt så gick vi ca 8km på lördagen så vi tog en lugn & skön kväll på hostlet med mycket Fill or Bust, Yatzy & bibelbokspussel. Jag känner att det sista behöver en förklaring. Vi behövde lära oss alla bibelböckerna i GT i rätt ordning så vi rev ut 39 lappar, skrev böckernas namn & försökte sen lägga de i rätt ordning, gick faktiskt riktigt bra!

På söndagen begav vi oss iväg till Akko som ligger 20 min norr om Haifa. Där gick vi rundor & tittade på alla turist måsten innan vi slutligen hamnade nere vid hamnen, på en stor sten mitt i solskenet & åt våran lunch. Kändes som svensk vår när man satt där & njöt i solen! Efter denna underbara lilla stund var det dags att åka tillbaka till kalla Jerusalem!

I måndags var vi lediga eftersom vi ska ha skola på fredag iställer när Pastor Ulf ska predika. Så måndagen blev en heldag hemma med Gud & bibeln. Sen har det vart full rulle med skolan igår & idag!

Dany har ju äntligen kommit hem från Serbien så vi har självklart pratat en del!! :)
Blev visst ett väldigt långt inlägg men om ni läser detta har ni ju redan orkat er igenom allt det andra jag skrivit - bra jobbat! :)
Nu ska jag sussa, har inte blivit så mycket sömn på sistonde!
Puss&Kram
Bettan

1 kommentar:

Anonym sa...

Du vet verkligen inte vad definieringen av lite är!! :P
låter som att ni har haft kul! :)
Jag har tagit hem din T-shirt så den ligger och väntar på dig! :) puss&kram!