lördag 2 maj 2009

Via Dolorosa

I torsdags hade vi exkursion med skolan o vi gick hela Via Dolorosa med alla 14 stationerna. Jag måste säga att det här är det bästa med att va i Israel - vi kan åka o se allt med våra egna ögon! Skolan ligger mitt i Jerusalem, 5 minuter från Via Dolorosa, 5min till Västra Muren, precis brevid Tower of David.. det går inte att förklara hur glad o tacksam jag är för att ha kunnat va här o gå på bibelskola! Visst kan man få samma undervisning på andra platser men definitivt inte samma upplevelser! Man blir förändrar för livet bara genom att va i detta underbara land.

Så vi gick hela Via Dolorosa i alla fall.. det finns som sagt 14 stationer o vissa har kommit till genom tradition o andra, som tex Golgata är nästintill 100% den plats som Jesus korsfästes. Vid en del statiner var det så mycket turister så man kunde inte riktigt föreställa sig hur det en gång vart... men att gå hela vägen som Jesus gjorde, efter att han hade blivit piskad o slagen o var tvungen att bära ett tungt träkors, bara att gå där får en att tänka efter o verkligen va tacksam för vad Han gick igenom för våran skull!

När vi kom till varje station så talade antingen Roar, Ingrid eller Albert o sa något om platsen men även om vad den kan betyda för oss idag o hur vi kan ta de till oss i våra liv, just nu. Som sagt har en del av stationerna kommit till genom tradition o ofta kan vi frikyrkliga människor fnysa åt allt sånt bara för att det inte står exakt om det i bibeln. Men jag måste säga att de va just på de här platserna som jag blev riktigt rörd... tex Simon som var tvungen att hjälpa Jesus att bära korset när han föll första gången. Han kände definitivt att han var på fel plats vid fel tidpunkt o ville inte hjälpa till att bära korset, men han hade inget val. Men när han gjorde de blev de en sån välsignelse i hans liv o hans 2 söner blev sen ledare i den första församlingen. Ofta är de så i våra egna liv att vi inte vill eller inte känner för att hjälpa andra eller offra lite av vår egen bekvämlighet. Men vad vi inte vet är hur detta kan komma att bli en välsignelse i våra liv längre fram. Att vara en tjänare helt enkelt, det rörde verkligen vid mig o fick mig till att tänka på hur man lever sitt eget liv, hur mycket man offrar av sig själv!?

Nu måste jag läsa lite... har en bok som ska va klar på måndag! Sen blir det nog grillparty här ikväll! Är inte så värst varmt idag men grilla kan man alltid göra :)
Ha en skön helg!
Puss&Kram
Bettan


Vid Dolorosa
Platsen där Jesus blev piskad o slagen

Hela klassen med våa underbara hörsnäckor... vi såg inte alls ut som turister  ;)
Vi måste också bära våra egna kors
Platsen där Veronica enlgt traditionen torkade av Jesu ansikte som lämnade ett avtryck av hans ansikte i handduken
Lyssnar noga...
Kyrkan för Simon som fick bära Jesu kors. Albert ber att vi ska tjäna med ett villigt hjärta även om det kan va tufft
Albert pratar om Golgata vilket är precis ovanför trappan
Inne i kyrkan där Golgata är

2 kommentarer:

jenny sa...

Jag kan förstå att det är stor upplevelse för dig! Och se allt på riktigt liksom. Jag hade oxå tyckt det var skithäftigt fast jag inte är spec. troende....

Kraaaaaaaam!

hannah sa...

tjena, jag hittade din blogg :) stal en liten bild av dig oxå, hoppas det är okej :) Kram