fredag 8 maj 2009

Julias födelsedag!

I måndags hade vi bönegrupp hemma hos Tom & Julia för att fira hennes födelsedag! Dagen till ära att jag bakat en smarrig tårta o den blev faktiskt RIKTIGT god! Jag hittade ett recept på ica som lät intressant o tänkte att jag skulle testa. Det som var mest intressant var att se hur de blir med alla israeliska ingredienser, men det gick hop till slut! Fick springa en snabbis till grannen som fick förklara hur man skulle göra vaniljpuddingen, eftersom alla beskrivningar va på hebreiska. Det är så kul med för de mäter lite annorlunda här.. tex till puddingen skulle man ha 1,5 glas mjölk, jag menar, glas kan va väldigt olika stora! Men ja, med några glas mjölk o lite skedar vilnjpulver blev de till slut en pudding, som inte alls smaka vanilj men de fxa vi med lite vaniljsocker! Improvisera är nåt man måste va bra på när man bakar i Israel! ;)

Efter skolan i måndags åkte vi me Tom & Julia hem iaf. Sen fick vi gå en runda på shoppingmallet för att de skulle få lite tid att stöda o laga mat, vi fick absolut inte hjälpa till. Men efter 1tim kom vi tillbaka iaf o åt o pratade, sjöng, öppnade present, blåste ut ljus, åt tårta, pratade lite till o allt annat man gör på en födelsedags fest! MYCKET trevligt hade vi! :)
Sen framåt kvällen va de bara jag o Lina kvar så då have vi lite bönegrupp också, bad o sjöng tillsammans o de va underbart! Sen bar det av hemåt efter en superbra eftermiddag!

Häromdagen hittade jag ett program på aftonbladet som heter "Kom i Form på 4 veckor" så de har jag börjat med nu. Gjorde ett av deras styrkepass som man ska göra första veckan o tyckte de va helt okej... har ju inte gjort så mycket utfall o liknande på sista tiden men det gick bra.. vaknade dan efter o hade lite träningsvärk, men usch va hemskt de va igår! Känner mig som en gammal, gammal tant som knappt kan gå :P Va ute o gick min lååånga promenad imorse ändå o hoppades på att musklerna skulle mjukas upp lite... men jag vet inte om jag kanske bara gjorde de värre.. nu sitter jag här på sängen o tar de lungt iaf!

Ska nog ta att laga lite mat snart.. hade vart gott me en kycklinggryta till middag... eller va säger ni?! Om ni är hungriga är de bara att titta förbi! ;)
Kraaam!


Bakandet i full gång!
Innan garnering... smarrigt!
Svår choklad att göra krullor med
Födelsedags barnet!!
Tårtan!! Ser rolig ut men den smaka gott :)
Blååååås!
Alla ljusen på en gång, bra jobbat!
Presenten.. presentkort till Focaccia, italiensk restaurang!
Singing Happy Birthday!
Nästan hela bönegruppen!
Jag, Hannah, Marianne, Guillaume, Julia, Lina

Inga kommentarer: